Zonnepont Jonge Seun

Een filmpje over hoe de Jonge Seun vaart en wat er onder water gebeurt
De Jonge Seun wordt aangedreven door 2 electrische podmotoren. De stroom wordt geleverd door zonnepanelen die op het dak zijn gemonteerd.
OVER DE ZONNEPONT
Al tijdens de bouw was de Jonge Seun te bezichtigen op Boot Holland

De zonnepont is in opdracht van de stichting Harlinger Heen & Weer gebouwd door de afdeling Maritieme Techniek van ROC Friese Poort.

Op 7 juli 2017 werd ze te water gelaten.

De aluminium pont is ontworpen door Arend Lambrechtsen Naval Engineering, het aandrijvings-/besturingssysteem door Henk Jukkema en de Jonge Seun is gebouwd door studenten van ROC Friese Poort.

12 Zonnepanelen op het dak en een tractie accupakket van 608 kg drijven een hele vaardag lang twee roerpropellers aan, één onder de boeg en één onder de achtersteven. Deze sturen gekoppeld tegen- gesteld met een totale stuurhoek van 180º. Per roerpropeller zijn de stuwrichting en hoeveelheid vermogen afzonderlijk regelbaar en zo kan bovengemiddeld goed gemanoeuvreerd worden.
Dat is belangrijk want een pont vaart nu eenmaal kort rechtuit en er wordt vooral veel aangelegd en weggevaren. Draaien om de eigen as, varen op één motor zonder tegensturen, dwars wegvaren of aanleggen, het kan allemaal.
De Jonge Seun reageert direct op stuuruitslagen en dat is handig in een drukke zeehaven met stroom en vaak veel wind.

Jonge seun?

Harlingers staan bekend als seunen en ouwe seunen, vandaar de naam Jonge Seun voor deze moderne duurzame zonnepont.